شرکت پتروشیمی خراسان

شرکت پتروشیمی خراسان در سال 1369 تاسیس شد و در سال 1391 در بازار فرابورس تهران پذیرفته شد. خط تولید و کارخانه پتروشیمی خراسان در بجنورد (خراسان شمالی) در شمال شرقی ایران واقع شده است. محصولات شرکت اوره، آمونیاک و کریستال ملامین هستند. پتروشیمی خراسان یکی از بزرگترین تولید کنندگان اوره در کشور است. در حال حاضر ظرفیت تولید اوره شرکت 495 هزار تن سالیانه است و پروژه با پیشرفت فیزیکی مناسبی در جهت توسعه و افزایش ظرفیت، وجود ندارد.خوراک ورودی استفاده شده در تولید، گاز طبیعی است که بر اساس نرخ دلار مبادله ای اعلامی از سوی بانک مرکزی تعیین میگردد. دو ریسک برای شرکت (همچنین تمام شرکت های صنعت پتروشیمی) تعیین قیمت بلند مدت نرخ خوراک و تصمیم گیری ساختار یکسان سازی نرخ ارز خواهد بود. حتی با توجه به معرفی اخیر وزارت نفت در خصوص مکانیزم فرمول قیمت گذاری خوراک ورودی، همچنان این روش شفاف نبوده و نا اطمینانی در این مورد وجود دارد. نرخ گاز خوراک ورودی بسیار پر نوسان بوده است و  از 3 سنت در هر متر مکعب در سال 89 به بالاترین سطح 13 سنت در سال 92 رسیده است.  فروش اصلی شرکت مربوط به محصول اوره است که به دو بخش صادرات و بازار داخلی تقسیم می شود. بخش اصلی فروش داخلی شرکت بر اساس نرخ قانون گذاری شده به بخش کشاورزی داخل است و مقدار کمی از فروش داخلی در بورس کالا با قیمت جهانی و دلار آزاد معامله می شود.

فروش داخلی به نرخ قیمت گذاری شده به نوعی سوبسید به بخش کشاورزی است و نسبت به قیمت جهانی، به تنزیل بالایی اختصاص داده می شود – نهادهای قانون گذاری، فعالان در بخش اوره را موظف به فروش محصولات خود تا سقف 50 درصد از تولیدات به کشاورزان داخلی کرده اند. از سوی دیگر صادرات شرکت بر اساس نرخ ارز آزاد در بازار و نرخ فروش جهانی محصولات صورت میگیرد. در صورت تصمیم دولت مبنی بر یکسان نرخ ارز (بین نرخ دلار مبادله ای و نرخ دلار آزاد) یا تصمیم دولت مبنی بر حذف/کاهش سوبسید نرخ گاز خوراک، توانایی شرکت در خصوص افزایش نرخ فروش داخلی محصولات به بخش کشاورزی (نزدیک شدن به نرخ جهانی محصول اوره) یا امکان صادرات بیشتر فراهم خواهد شد. در نتیجه  بر خلاف بیشتر شرکت های پتروشیمی در ایران، خراسان که تعهد بیشتری (در مقایسه با رقبای اصلی داخلی) برای تأمین بازار داخل دارد، میتواند از این رخداد یکسان سازی نرخ ارز منتفع شود.

مهمترین عاملی که در درآمدهای شرکت بیشترین اثر را دارد قیمت جهانی اوره است – بیش از 80 درصد فروش شرکت به تنهایی از محصول اوره است. در قسمت بهای تمام شده شرکت، در کنار موارد مطرح شده در مورد نرخ گاز خوراک، انرژی مصرفی (نرخ گاز سوخت) و هزینه کارکنان اهمیت دارند و تمام این موارد در کنار یکدیگر در حدود 65 درصد بهای تمام شده شرکت را تشکیل می دهند.

این گزارش صرفا جهت معرفی سهم تهیه شده و شامل توصیه خرید یا فروش نمی شود
1) ارزش بنگاه با استفاده از اطلاعات استخراج شده از گزارش حسابرسی شده نیم سال 1396 محاسبه شده است..
2) سال های 1396 و 1397 براساس تحلیل شرکت مشاوره سرمایه گذاری ترنج به دست آمده است.
منابع: سایت شرکت، سامانه کدال و بخش مدیریت دارایی مشاور سرمایه گذاری ترنج

نظرات