سرمایه‌گذاری در بورس

توصیه هایی برای سرمایه گذاری در بورس

  • سرمایه مازاد جهت سرمایه گذاری در بورس؛  اگر منابع مازاد مالی مذکور برای هزینه های جاری زندگی صرف می شود، به دلیل نوسان بالای این بازار، سرمایه گذاری این منابع در بورس توصیه نمی شود.
  • بررسی و مطالعه ابزار مختلف سرمایه گذاری مانند سهام، صندوق های سرمایه گذاری، قرارداد سبد گردانی، اوراق با درآمد ثابت
  • تعیین دقیق اهدف و میزان ریسک پذیری برای انتخاب ابزار مناسب سرمایه گذاری( پرسشنامه تعیین میزان ریسک پذیری افراد برای تشکیل سبد سرمایه گذاری و رویه تحلیل پرسشنامه)
  • تعیین افق زمانی سرمایه گذاری متناسب با اهداف و ریسک پذیری افراد
  • استفاده از مشاوران امین و دارای مجوز زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار تهران برای انتخاب ابزار مناسب سرمایه گذاری

 

انواع سرمایه‌گذاری در بورس

دو روش برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد؛

 

روش مستقیم

  • در این روش سرمایه‌گذار تا حد زیادی نسبت به ماهیت سرمایه‌گذاری در بورس آشنایی دارد و با توجه به دانش خود تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرد.
  • فرصت کافی برای تحلیل بازار، پیگیری سود سهام، افزایش سرمایه
  • دانش مالی و تخصص برای خرید و فروش سهام
  • پذیرش مسئولیت تصمیمات سرمایه گذاری

از جمله موارد مهمی است که در این شیوه سرمایه‌گذاری باید مد نظر قرار داد.

 

روش غیر مستقیم

روش غیر مستقیم سرمایه‌گذاری در بورس

  • صندوق با درآمد ثابت؛ سرمایه‌گذاری در انواع سپرده بانکی، اوراق مشارکت دولتی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت است. به آندسته از سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که علاقمند به ریسک پایین و سود کم هستند.
  • صندوق در سهام: برای آندسته از سرمایه‌گذاران توصیه می شود که زمان کافی برای تحلیل و انتخاب سهام ندارند و بدنبال نوسان کم هستند، سهولت در سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری با هر مبلغی، تنوع سبد دارایی، قیمت‌گذاری شفاف بر اساس عرضه و تقاضا، سرمایه‌گذاری بلند مدت، نحوه مدیریت و کنترل ریسک سرمایه‌گذاران از ویژگی‌های بارز این صندوق است.
  • صندوق های سرمایه گذاری مختلط؛ ترکیبی از درآمد ثابت و سهام می باشد، این صندوق ها اغلب بازدهی کمی بالاتر از صندوق ها با درآمد ثابت را کسب می کنند.
  • سبد گردانی اختصاصی؛ چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد است که میزان هر یک از سهام و زمان خرید و فروش آنها به دقت انتخاب می شود. سبدگردان با توجه به نیروی انسـانی متخصص و استفاده از مدل های مناسب جهت تجزیه و تحلیل شرکت ها و صنایع، به تشکیل سبدهای سـرمایه‌گذاری و مدیریت آن اقدام می نماید. در این روش پرتفوی سرمایه گذاری براساس سطح ریسک پذیری و علایق شخص سرمایه گذار از طریق سبدگردان مدیریت می‌شود.

 

سود سرمایه‌گذاری در بورس

بازده متوسط شاخص کل بورس به طور تقریبی در ده سال گذشته 32% بوده است، به این معنی که اگر فردی 10 سال پیش مبلغی را در بازار سرمایه سرمایه گذاری کرده بود به طور متوسط هر سال حدود 32 % بازده به سرمایه گذاری او تعلق می گرفت ، هرچند در بعضی از سال ها این بازدهی به 100 درصد و در برخی از سالها نیز کمتر از سپرده بانکی بوده است.

 

 تضمین سود سرمایه‌گذاری در بورس

هیچ تضمین قانونی جهت سود سرمایه گذاری در بورس وجود ندارد.، اصل سرمایه و سود حاصل از سرمایه گذاری قابل تضمین نمی باشد. سرمایه گذاری در بورس مانند هر سرمایه گذاری دیگری ممکن است همراه با سود یا زیان باشد بنابراین اگر فردی علاقمند به ریسک پذیری نیست باید از بازدهی های بازار چشم پوشی و به سپرده ها یا ابزارهای با درآمد ثابت که سود تضمین شده دارند اکتفا کند.

 

سبد سرمایه‌گذاری

سبد سرمایه گذاری پورتفویی از سهام است که مالکیت آن متعلق به مشتری و مدیریت آن توسط یک مدیر سبد انجام می شود، رابطه بین مدیر سبد و سرمایه گذار توسط یک قرارداد سبد گردانی تعریف میشود( نمونه قرارداد سبد گردانی)

قوانین ناظر بر قرارداد سبد گردانی، سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، امین سبدگردانی و حسابرس شرکت سبدگردانی بر حسن انجام قرارداد سبد گردانی نظارت می کنند.

 

حداقل میزان سرمایه‌گذاری

حداقل مبلغ سرمایه گذاری حدود 1 میلیارد تومان می باشد، زیرا برخی فاکتورها از جمله زمان، نیروی انسانی مورد نیاز، دقت در تجزیه و تحلیل برای  ارائه خدمات سبد گردانی موارد مهمی بشمار می روند که باید توجیه و صرف اقتصادی برای مدیر سبد داشته باشد.  برای مبالغ کمتر، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری پیشنهاد می گردد.

 

کارمزد خدمات سبدگردانی چه میزان است؟

خدمات سبد گردانی دارای دو کارمزد ثابت و عملکرد است.

مدیر پرتفوی جهت مدیریت سبد از مشتری کارمزد ثابت دریافت می کند که این کارمزد  اغلب بین 1-2 درصد است و با توجه سرمایه مشتری تا حدودی قابل تعدیل است.

کارمزد عملکرد به صورت توافقی بین مشتری و مدیریت سبد تعیین می شود. طی قرارداد سبدگردانی ، بازدهی تا 20 % کارمزد عملکرد محاسبه نمی شود و برای بازدهی بالای نرخ Hurdle Rate (یا همان نرخ اعمال) نسبت به مازاد20% هر میزان بازدهی کسب شده باشد 20 در صد از آن به مدیر سبد پرداخت می شود.

بطور مثال

اگر شما 100 واحد منابع را با کارمزد ثابت 2% و کارمزد عملکرد 20% بالای بازدهی 20% در اختیار مدیر سبد قراردهید و پس از یک سال بازدهی 30 درصدی برای سبد شما کسب گردد در پایان دوره 2 واحد کارمزد ثابت پرداخت خواهید کرد که سپس 28 واحد بازدهی سبد محاسبه میشود که20 % از 8 واحد مازاد  معادل 6/1 واحد کارمزد عملکرد را پرداخت می کنید. هرچه کارمزد عملکرد سبد سرمایه گذاری بالاتر باشد انگیزه مدیر سبد نیز برای عملکرد بهتر بیشتر می شود.

 

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری به چه صورت است؟

صندوق های سرمایه گذاری نهاد های مالی هستند که افراد با سرمایه های خرد منابع خود را در قالب آن  نهاد مالی تجمیع می کنند و یک مدیریت حرفه ای تمام این منابع را در بازار سرمایه مدیریت می کند. افراد در صندوق های سرمایه گذاری واحد های صندوق را مالک هستند و صندوق، اوراق بهاداری که در آن سرمایه گذاری کرده را مالک است.

حسن و سهولت صندوق های سرمایه گذاری این است که افراد دغدغه محاسبه بازدهی، تصمیم به خرید و فروش، دریافت سود تقسیمی، شرکت در افزایش سرمایه ها و جستجو و پیگیری اخبار بازار سرمایه را ندارند بلکه مدیر صندوق این وظایف را انجام می دهد.

 

افراد چگونه میتوانند سود سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری را دریافت کنند؟

صندوق های سرمایه گذاری معمولاً سود تقسیم نمی کنند بلکه NAV هر صندوق در سایت صندوق سرمایه گذاری منتشر می شود. در خصوص صندوق های مبتنی بر صدورو ابطال فرد میتواند با مراجعه به شعبه صندوق درخواست ابطال کند سپس در یک زمان کوتاه منابع مورد ابطال به حساب فرد واریز می شود اگر از نوع صندوق ETF باشد فرد با مراجعه به کارگزاری یا از طریق حساب کاربری آنلاین خود درخواست فروش واحد صندوق را ارائه می دهد.

 

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی چه تفاوتی دارند؟

در تحلیل تکنیکال فرض بر آن است که همه داده ها، اطلاعات، انتشار اطلاعات شرکت ها، دیدگاه های سرمایه گذاران و متغیرهای اقتصادی در قیمت یک سهم یا یک محصول خلاصه میشوند بنابراین با بررسی نمودارها و محاسبه برخی شاخص ها میتوان نتیجه گیری کرد که دیدگاه سرمایه گذاران در مورد یک سهم به چه شکل است و بر آن اساس در خصوص خرید یا فروش یک سهم تصمیم گیری میشود.

در روش بنیادی به روند حرکتی قیمت سهم توجه نمی شود بلکه متغیرهای کلان اقتصادی موثر بر صنعت، متغیرهای کلان اقتصادی موثر بر شرکت، کلیت اقتصاد، میزان ظرفیت تولید، میزان امکان فروش، شدت رقابت در صنعت، نحوه قیمت گذاری بهای تمام شده، حاشیه سود و … بررسی می گردند و سپس برآوردی نسبت به میزان سود شرکت حاصل می شود و بر اساس روش های مختلف ارزش گذاری مثل روش PE ( روش قیمت به درآمد) یا روش های تنزیل جریانات نقد آتی، ارزش یک شرکت محاسبه می شود اگر قیمت جاری یک سهم کمتر از این قیمت باشد سهم خریداری و اگر بالاتر باشد سهم به فروش میرسد.

رویکرد شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج رویکرد بنیادی است و از تحلیل تکنیکال فقط برای بررسی تعیین نقاط ورود و خروج استفاده می شود و ماهیت سرمایه گذاری نهایتاً بر اساس رویکرد بنیادی صورت می گیرد.

 

نظرات