تحلیل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال 1371 تأسیس شده است و از سال 1378 شروع به بهره برداری نموده است. شرکت یکی از بزرگترین تولید کننده‌های کنسانتره و گندله برای شرکت‌های فولادی است. کارخانه شرکت در نزدیکی یزد فعالیت می‌کند. بخش اصلی هزینه شرکت مربوط به هزینه استخراج (پرداختی به پیمانکاران)، بهره مالکانه و هزینه مواد مصرفی (الکترود گرافیتی و سایر موارد) است.

چادرملو ظرفیت 9 میلیون تن برای تولید کنسانتره و تولید در حدود 3.4 میلیون تن (تلاش برای افزایش به 4 میلیون تن) در سال را دارد. شرکت یکی از دوقلوهای سنگ آهنی ایران است (به همراه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر). بخش عمده تولید کنندگان فولاد در ایران از روش قوس الکتریکی استفاده می‌کنند (در مقابل روش مرسوم دیگر که کوره بلند نامیده می‌شود)، در نتیجه در جهت تولید محصولات میانی و نهایی نیاز به ماده اولیه گندله خواهند داشت. کشور ایران در افق 1404 قصد دارد تا بطور قابل توجهی ظرفیت تولید فولاد خود را افزایش دهد (از حدود 30 میلیون تن ظرفیت بالقوه فعلی به 55 میلیون تن افزایش یابد). با توجه به این برنامه نیاز به افزایش قابل ملاحظه در صنایع بالادستی فولاد (صنایع سنگ آهن و محصولات آنها) خواهد بود. با پروژه که در سال‌های اخیر به بهره برداری رسیده است، شرکت فعالیت در پایین دستی صنعت را شروع کرده است و 1 میلیون تن شمش فولادی در سال تولید می‌‌کند، در نتیجه مابقی محصولات گندله و کنسانتره را به شرکت های فولادی انتقال می‌دهد.

مهمترین عامل اثرگذار بر روی درآمد شرکت قیمت شمش فولاد خوزستان است. محصولات گندله و کنسانتره شرکت به صورت 3 ماهه بر اساس درصد تعیین شده از میانگین نرخ فروش شمش فولاد خوزستان تعیین خواهند شد (در حال حاضر کف قیمت تعیین شده 15 درصد برای کنسانتره و 23 درصد برای گندله تعیین شده است).

ذخایر معادن شرکت در سال‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته است و به همین جهت چادرملو فعالیت در آنومالی جدید (19D) را شروع کرده است و به باطله برداری و استخراج در آن منطقه مشغول است. مالکیت معادن تحت بهره برداری با خود شرکت نیست و در نتیجه سالیانه پرداختی تحت عنوان بهره مالکانه به دولت خواهد داشت.. این هزینه با توجه به ارزش افزوده هر محصول در زنجیره فولاد و درصدهای مشخص از قیمت کنسانتره فروش رفته، پرداخت خواهد شد. یکی از مهمترین مشکلات شرکت‌های فولادی و سنگ آهنی در ایران مربوط به تأمین آب مورد نیاز در سال‌های آتی است. به همین جهت شرکت به همراه گل گهر و ملی صنایع مس ایران در پروژه انتقال آب از خلیج فارس مشارکت داشته است.

شرکت در جهت خلق ارزش افزوده در شرکت‌های زیر مجموعه فعال در پایین دست فولاد سرمایه‌گذاری داشته است و مالکیت شرکت های آهن و فولاد ارفع (تولید کننده شمش فولاد) و فولاد سرمد ابرکوه (تولید انواع میلگرد آجدار) را در دست دارد.

 

نظرات