تحلیل شرکت شیشه همدان (کهمدا)

 

شرکت شیشه همدان در سال 1354 تاسیس و در سال 1361 در بورس تهران پذیرش شد. این شرکت با ظرفیت اسمی 75 هزار تن،  از بزرگترین تولید کننده‌های انواع شیشه های دهانه باریک (بطری) و شیشه‌های دهانه گشاد (جار) (با قابلیت حک کردن لوگو و برند مشتریان روی شیشه ها) در ایران است. براساس آخرین گزارش سالانه وزارت صنعت معدن و تجارت در سال 1397کل تولید و مصرف ظروف بسته بندی شیشه‌ای اعم از دارویی، آشامیدنی و خوراکی به ترتیب 444 هزار تن و 374 هزار تن گزارش شده است.

کارخانه شیشه همدان دارای دو کوره حرارتی (40 و 35 هزارتنی) است. کوره 40 هزار تنی در سال مالی منتهی به خرداد 1397 به دلیل کاهش بازدهی با افت تولید مواجه شد اما نهایتا با انجام عملیات تعمیرات و نگه داری تاکنون نیاز به اورهال نداشته است، اما در آینده نزدیک برای نگه داشت سطح عملیاتی بهینه بایستی اورهال برای مدت 3-4 ماه انجام شود.

حدود 3 تا 4 درصد از کل فروش شیشه همدان به کشورهای همسایه مانند عراق صادر می‌شود. مواد اولیه اصلی مورد استفاده در فرایند تولید (54 درصد از مل بهای تمام شده) شیشه خرده و سدیم کربنات هستند که از منابع دخلی تهیه می‌شوند.

هزینه های سربار هم حدود 25 درصد از بهای تمام شده را تشکیل می دهد.

عوامل زیادی در رشد صنعت شیشه بسته بندی تاثیر می‌گذارند، از آن جمله می توان به رشد جمعیت، رشد اقتصادی، افزایش آگاهی مصرف کننده در رعایت بهداشت و نهایتا افزایش استفاده از بسته بندی لوکس اشاره کرد.

صنعت شیشه بسته بندی  وابسته به سرمایه گذاری اولیه بالاست اما به دلیل هزینه پایین تولید و دسترسی به مواد اولیه و انرژی نسبتا ارزان و قیمت فروش رشدی (حاشیه سود بالا) رقابت در چند سال اخیر در این صنعت افزایش یافته و منجر به طرح های توسعه و افزایش ظرفیت تولید در کشور شده است.

شیشه همدان نیز مانند سایر تولید کنندگان اقدام به افزایش ظرفیت 93 هزار تنی و(مجموعا 168 هزارتن) نموده است که با توجه به اقدامات انجام شده و برنامه اعلام شده از سمت شرکت در انتهای سال 1399 عملیاتی خواهد شد. هدف از این طرح توسعه تمرکز بر صادرات به کشورهای همسایه، حفظ جایگاه شرکت در بازار و افزایش کیفیت محصولات تولیدی است.

این گزارش صرفا جهت معرفی سهم تهیه شده و شامل توصیه خرید یا فروش نمی شود.

1) سال های 1399و 1400 براساس تحلیل شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج به دست آمده است.

منابع: سایت شرکت، سامانه کدال و بخش مدیریت دارایی مشاور سرمایه گذاری ترنج

نظرات