تحلیل شرکت بورس اوراق بهادار تهران (بورس)

بورس اوراق بهادار از پانزدهم بهمن سال 1346 فعالیت خود را با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی آغاز کرد.در پی آن شرکت نفت پارس، اوراق قرضه دولتی، اسناد خزانه، اوراق قرضه سازمان گسترش مالکیت صنعتی و اوراق قرضه عباس آباد به بورس تهران راه یافت.
شرکت بورس اوراق بهادار تهران (سهامی عام) به موجب قانون بازار اوراق جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه 1384 در آذرماه 1385 ثبت و در دی ماه همان سال فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد. نماد بورس اوراق بهادار تهران در سال 1395 در فهرست شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران درج گردید.
در حال حاضر بورس اوراق بهادار تهران با سرمایه 150 میلیارد تومانی به محلی تبدیل شده است که سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی اوراق بهادار مربوط به 325 شرکت، 38 صنعت، 11 صندوق قابل معامله (ETF)، 175 صندوق سرمایه گذاری مشترک و 14 شرکت مشاوره سرمایه گذاری را معامله می کنند.

مهمترین متغیر در وضعیت سودآوری این شرکت ارزش معاملات است که در 9 ماهه سال 1398 این میزان به حدود 240 هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا دوبرابر شده است. بنابراین درآمدهای ناشی از کارمزد نیز به تبع این رشد در حجم و ارزش معاملات رشد قابل توجهی را تجربه نموده است. مجموع درآمدهای کارمزد شرکت بورس اوراق بهادار تهران در شش ماهه سال 1398 از محل کارمزد 125 میلیارد تومان بوده است. این رقم برای کل سال 97 به میزان 142 میلیارد تومان بوده است.

مهمترین منبع درآمدی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، کارمزد دریافتی معاملات است که حدود 60 درصد درآمدهای شرکت را به خود اختصاص می دهد. این کارمزد بمیزان 0.64 در هزار ارزش معامله تا 600 میلیون ریال در خصوص معاملات خرد و 1000 میلیون ریال برای معاملات عمده محاسبه قرار می گیرد.

سایر منابع درآمدی این شرکت عبارتند از کارمزد خدمات به کارگزاران به میزان 200 میلیون ریال به ازای هر کارگزاری و نیز 5 درصد از درآمد ناشی از کارمزد معاملات هر کارگزاری تا سقف 2 میلیارد ریال، کارمزد پذیرش 2 در هزار سرمایه ثبت شده و حداقل 200 میلیون ریال با سقف 1000 میلیون ریال سالانه است که 80 درصد این مبلغ سهم شرکت بورس اوراق بهادار است.

یکی از منابع قابل توجه که انتظار می رود در سال های آتی رشد قابل توجهی داشته و درآمد قابل قبولی نصیب شرکت نماید، درآمد ناشی از اجاره است که به دلیل تکمیل ساختمان سعادت آباد برای این شرکت رقم خواهد زد. میزان محقق شده برای این ردیف در گزارش شش ماهه حسابرسی شده حدود 1.5 میلیارد تومان است اما انتظار می رود که این میزان تا انتهای سال 1399 به بیش از 50 میلیارد تومان بالغ گردد.

 

 

نظرات

  • 19 دسامبر 2020 پاسخ
    turkce

    Fairly alluring suggestions you have mentioned, a big heads up for writing. Henryetta Sawyere Neal