تحلیل بنیادی شرکت های بورسی- شیشه رازی

شرکت شیشه رازی در سال 1363 تاسیس و در سال 1386 در بازار بورس پذیرفته شد. شرکت اصلی (مادر) رازی تولید کننده شیشه های دارویی و شرکت زیرمجموعه،  شیشه تاکستان تولید کننده شیشه های صنایع آشامیدنی است. همچنین در راستای تکمیل زنجیره تامین، دیگر زیرمجموعه رازی شرکت بهین پویان تولید کننده ابزار و قالب های مورد استفاده تولید شیشه رازی و تاکستان است. در سال 1396 شرکت رازی مالکیت خود در شیشه تاکستان را از 52% به 100% تغییر داد.

رازی به عنوان تولید کننده پیشتاز در بازار شیشه دارویی از حدود 60% سهم بازار برخوردار است و تاکستان با کیفیت بسیار بالای تولید چهارمین تولید کننده بزرگ شیشه آشامیدنی در ایران به شمار می آید. در سال گذشته بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان بخصوص در صنعت دارو وضعیت مناسبی نداشت و این مساله منجر به افزایش موجودی انبار و کاهش فروش شرکت شد. در سال 1393 کوره 25 هزار تنی رازی تحت تعمیرات اساسی قرار گرفت که این فرایند معمولا منجر به توقف 3-4 ماهه خط تولید می شود. در پاییز 1397، کوره 45 هزار تنی تاکستان نیز با یک توقف 3 ماهه تحت تعمیرات اساسی و افزایش ظرفیت قرار گرفت. پوشش نیاز تمامی بخش های بازار مصرف شیشه یعنی دارو و آشامیدنی –غذا به علاوه قابلیت این شرکت در تغییر استراتژی تولید بنا به تقاضای بازار از دارو به غذا-آشامیدنی و بالعکس در کنار کیفیت بسیار بالای تولید از مزایای رقابتی این گروه به شمار می رود.

حدود 19 درصد از درآمد شرکت اصلی از محل صادرات تامین می شود. ماده اولیه اصلی برای تولید شیشه، خرده شیشه بازیافتی و سدیم کربنات است که به طور کامل در داخل کشور تامین می شود. مواد اولیه 26 درصد و هزینه سربار 45 درصد از بهای تمام شده را تشکیل می دهد.

فاکتورهایی مانند رشد جمعیت، رشد GDP، افزایش آگاهی مشتریان در رابطه با استانداردهای بهداشتی علاوه بر علایق افراد به بسته بندی مدرن تر میتواند در رشد مصرف شیشه بسته بندی تاثیر گذار باشد. این بخش از بازار در حالی که هزینه سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد از حاشیه سود بسیار مطلوب، انرژی ارزان قیمت و منابع معدنی  مطلوبی برخوردار است. این مساله باعث شده است در سال های اخیر ورود بازیگران جدید و افزایش ظرفیت شرکت های حاضر در صنعت رخ دهد. این افزایش رقابت و مازاد تولید در سال گذشته منجر به تخفیف و عدم افزایش قیمت ها در بازار شد. با این وجود، در سال اخیر پس از کاهش شدید ارزش ریال و افزایش شدید قیمت در محصولات جایگزین بسته بندی شیشه، این شرکت ها موفق به افزایش نرخ مناسب و فروش بالا شده اند.  علاوه براین نقدینگی صنعت دارو به عنوان مشتریان اصلی شرکت رازی پس از تامین سرمایه در گردش و وصول بدهی های دولت اندکی بهبود یافته و شرکت رازی در سال اخیر فروش خوبی از محل شیشه های دارویی با حاشیه سود بالا داشته است.

نظرات