سرمایه گذاری خصوصی

در حوزه سرمایه‌گذاری‌های خصوصی، شرکت ترنج پس از بررسی شرایط کلان اقتصادی کشور، ویژگیهای جمعیت شناختی و تحلیل صنایع مختلف، بخش­هایی را که پتانسیل رشد بالایی داشته و با معیارهای سرمایه‌گذاری این شرکت هماهنگی دارند شناسایی نموده است. در حال حاضر این شرکت خدمات زیر را در زمینه مشاوره مالی و سرمایه گذاری و سرمایه گذاری خصوصی ارائه میدهد.

 

 

خدمات مشاوره مالی و سرمایه گذاری با تمرکز بر سرمایه گذاران خارجی به عنوان مشتریان هدف

از جمله نهادهاي مالی تأثیرگذار در بازار سرمایه، شرکتهاي مشاورسرمایه­ گذاري هستند. بخشی از خدمات اصلی مشاوران سرمایه­ گذاري مواردي از قبیل توصیه به خرید، فروش یا نگهداري اوراق بهادار، اظهارنظر راجع به روند قیمت یا عرضه و تقاضاي اوراق بهادار در آینده را شامل می شود. این شرکت­ها با نظارت دقیق بر بازار، برآورد ارزش دارایی­هاي مختلف و ارزیابی سرمایه گذاري­هاي بالقوه سپس تصمیمات کاراي خود، موجب می­شوند منابع مالی به گونه­اي کارا از سرمایه­ گذاران به گزینه­هاي مختلف سرمایه­ گذاري تخصیص یابد.

خدمات مشاوره ارزشگذاری اوراق بهادار ، عنصر جدانشدنی از کسب و کار مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری است که مباحث بسیار گسترده­ای را در بر می‌گیرد. ارزشگذاري کسب و کار، يک فرايند و مجموعه­اي از روش­ها است که در جهت برآورد ارزش اقتصادي منافع مالکان در کسب و کار به کار برده مي­شود. ارزشگذاري جهت استفاده سرمايه­ گذاران بالقوه با هدف تعيين قيمت فروش سهام يک شرکت، ارائه مي‌شود.

شرح خدمات کلی مشاور در طرح‌های ارزشگذاری عبارت است از:

 

  • بررسی و تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، گزارشهای حسابرس و گزارشهای کارشناسان رسمی
  • تهیه مدلهای مالی، پیش بینی صورتهای مالی آتی و جریانات نقدی آتی شرکت
  • انتخاب نرخ تنزیل مناسب و ارزش نهایی و در نهایت محاسبه ارزش خالص فعلی
  • اتخاذ رویکرد بازار و انجام تحلیل مقایسه‌ای جهت برآورد ارزش سهام شرکت
  • تحلیل نتایج بررسی کارشناسان رسمی و حسابرسان در تخمین ارزش تعدیل شده داراییها
  • تحلیل نتایج بدست آمده از روشهای گوناگون و وزن دهی به هر یک از نتایج
  • ارائه گزارش تحلیلی از نتایج بدست آمده و پیشنهاد قیمت در سناریوهای نرمال، بدبینانه و خوشبینانه

 

مشاوره در زمینه‌ی ادغام، تملک، تغییر و تجدید ساختار سازمانی و مالی شرکت‌ها

موضوع  “ادغام و تملک”  مبحثی است که در حوزه تخصصی مشاوران سرمایه‌گذاری و شرکتهای تامین سرمایه قرار می‌گیرد و سالانه دهها مورد از آن در کشور انجام می‌پذیرد. ویژگی­های موسسین و توانمندی تیم اجرایی شرکت به خصوص در شرایطی که یکی از طرفین معامله سرمایه­ گذار خارجی باشد، برای شرکت مزیت نسبی محسوب می­شود.

مشاور سرمایه‌گذاری در یک پروژه “تملک” ممکن است نقش مشاور خریدار و یا مشاور فروشنده را ایفا نماید.  بعلاوه؛  مشاور می تواند در تشکیل مشارکتها با هریک از طرفین همکاری نماید.

خدمات مشاور سرمایه‌گذاری در یک پروژه تملک، تنها محدود به ارائه مشاوره نمی‌باشد. در بسیاری از موارد، فراتر از مشاوره،  مدیریت و راهبری یک طرح تملک از زمان خلق ایده تا پایان موفقیت آمیز طرح توسط مشاور انجام می‌گیرد. چنین خدماتی تحت عنوان Transaction support services توسط شرکتهای مشاور سرمایه‌گذاری انجام می‌گیرد. انجام این معاملات می­تواند طی عرضه­های خصوصی و یا از طریق بسترهای ایجاد شده در بازار سرمایه کشور صورت پذیرد.

طی سالهای اخیر با راه‌اندازی بازارهای خارج از بورس (OTC) بویژه بازار سوم فرابورس ایران، امکان انجام مبادلات سهام در قالب طرحهای تملک و واگذاری مالکیت شرکتها در این بازار بوجود آمده است و انجام این معاملات مستلزم تبعیت از ضوابط بازار مذکور می‌باشد.

علاوه بر خدمات مشاوره در زمینه ادغام و تملک، شرکت ترنج در نظر دارد به ارائه مشاوره در زمینه تغییر یا تجدید ساختار شرکت­ها به خصوص ساختار مالی آنها بپردازد. بهبود ساختار مالی شرکت­ها، امکان استفاده از ظرفیت­های موجود در شرکت را افزایش داده و با بهبود قدرت اخذ تسهیلات، حداقل سازی هزینه­ سرمایه و کاهش ریسک­های مرتبط زمینه رشد و سودآوری شرکت را فراهم می­آورد.

 

 

مشاوره به پروژه ها و شرکتهای داخلی جهت جذب سرمایه گذار و تأمین منابع مالی

طی سالیان گذشته در کشور ایران، دولت و بازار پول منابع اصلی تأمین مالی شرکت­ها و پروژه ­های سرمایه ­گذاری بوده ­اند. در حال حاضر به واسطه رشد و توسعه بازار سرمایه و همچنین کمرنگ شدن تدریجی نقش دولت در امور سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌ها به واسطه اجرای سیاست­های خصوصی ­سازی، بحث تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و همچنین جذب سرمایه­ گذار خصوصی بیش از پیش مطرح می­باشد. شرکت مشاور سرمایه­ گذاری ترنج ضمن مطالعه و تسلط بر اصول اجرایی ساختارهای تأمین مالی در بازار سرمایه ایران و همچنین مبادی بین­ المللی، درنظر دارد در قالب بخشی از خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری خود، نسبت به ارائه خدمات مشاوره تأمین مالی اقدام نماید.

شرح خدمات مشاور در اینگونه قراردادها عبارت است از:

  • تدوین و بازنگری مدلهای مالی، طرحهای تجاری و گزارشهای توجیهی
  • بررسی و ارزیابی روشهای مختلف تامین مالی
  • طراحی و پیشنهاد ساختار سرمایه بهینه
  • مشاوره و همکاری در انعقاد قراردادهای تامین مالی
  • مشاوره و همکاری در تدوین قراردادهای مشارکت با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • مشاوره و همکاری در تامین و ارائه پیش نیازهای مورد درخواست تامین کنندگان مالی
  • بررسی و ارزیابی ریسک های مرتبط با اجرا و تامین مالی پروژه‌ و پیشنهاد روشهای مدیریت و کاهش ریسکها

 

راه اندازی و مدیریت انواع صندوق های سرمایه گذاری

شرکت ترنج با شناخت کافی از بازار سرمایه کشور و همچنین شرایط کلان اقتصادی، در نظر دارد با طراحی و راه­اندازی ابزارهای مناسب چون صندوق­های سرمایه­ گذاری سهام و قابل معامله، امکان جذب و هدایت منابع سرمایه ­گذاران به بازار سرمایه ایران را فراهم نموده و به این ترتیب در رشد و توسعه اقتصادی کشور اثرگذار باشد.

همچنین این شرکت به واسطه شبکه گسترده سرمایه گذاران خود و سابقه مدیران شرکت در ارائه خدمات مشاوره به شرکت های خصوصی و خارج از بورس، از مزیت نسبی در ایجاد و مدیریت ساختارهایی نظیر صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و خصوصی برخوردار است.

 

 

مشاوره در زمینه طراحی و ایجاد نهادها و ابزارهای نوین مالی

موسسین شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج به واسطه تخصص و تجارب گسترده در بازارهای پولی و مالی داخلی و بین المللی و همچنین تسلط بر انواع ابزارها و نهادهای مالی، در نظر دارند نسبت به ارائه مشاوره در زمینه طراحی، بومی سازی و پیاده سازی ابزارها و نهادهای نوین مالی اقدام نمایند. فعالیت موسسین شرکت در بازارهای توسعه یافته و محیط رقابتی خارج از کشور به علاوه تخصص این افراد در زمینه های مالی و سرمایه گذاری، امکان انتقال دانش روز دنیا به بازار سرمایه کشور را فراهم آورده است. هم افزایی ایجاد شده از طریق همکاری افراد متخصص و مجرب داخل و خارج کشور در کنار برگزاری جلسات همفکری با سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر مراجع قانونی، ارائه خدمات فوق را امکان پذیر خواهد ساخت.

 

شیوه کنترل تضاد منافع

بر اساس ماده 14 دستورالعمل تأسیس و فعالیت شرکت های مشاور سرمایه گذاری در شرایط وجود تضاد منافع بین مشاور سرمایه‌گذاری و مشتری وی، اولویت با منافع مشتری خواهد بود.

در صورت وقوع چنین مواردی، هیئت مدیره شرکت موظف است ضمن تشکیل جلسه، راهکار مناسبی جهت اجتناب از تاثیرات سوء چنین تضادی اتخاذ نماید.  بدیهی است که کارفرمایان و سرمایه‌گذاران در صورت اطلاع از وجود چنین تضاد منافعی، محق به اتخاذ تصمیمات مقتضی در خصوص نحوه ادامه همکاری با مشاور خواهند بود.

همچنین طبق ماده 19 دستورالعمل تأسیس و فعالیت شرکت های مشاور سرمایه گذاری، درصورتی ‌که مشاور سرمایه‌گذاری به مشتری خود در زمینه‌ی ورقه‌ بهاداری خاص، مشاوره می‌دهد در حالی که 1. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری یا اشخاص وابسته به آن 2.کارکنان مشاور سرمایه‌گذاری یا اشخاص وابسته به آن‌ها 3. سایر مشتریان مشاور سرمایه‌گذاری یا 4. صندوق‌های تحت مدیریت مشاور سرمایه‌گذاری، در آن ورقه‌ بهادار مطابق تبصره‌ی یک  این ماده ذینفع محسوب می‌شوند، و مشاور سرمایه‌گذاری از این موضوع مطلع بوده یا از طریق دریافت گزارش‌های موضوع تبصره‌ی دو  این ماده از این موضوع مطلع شده باشد، آن‌گاه مشاور سرمایه‌گذاری موظف است قبل از انعقاد قرارداد با مشتری و همچنین قبل از ارائه‌ی مشاوره‌ی سرمایه‌گذاری در مورد آن ورقه‌ بهادار خاص، مشتری را از این موضوع مطلع کند. اطلاعات ارائه شده به مشتری در اجرای این ماده شامل مشخصات ورقه‌ بهادار و شرح منافع ذینفع در آن ورقه‌ی بهادار خواهد بود.

 

 

کارمزد خدمات

بر اساس بند 16 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار، تصویب سقف نرخ های خدمات و کارمزدهای نهادهای مالی جزء وظایف و اختیارات هیئت مدیره سازمان است. کلیه کارمزدهای خدمات بر اساس مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار و توافقات انجام شده با مشتریان و مطابق با قراردادهای مصوب سازمان بورس تعیین خواهد گردید.